Uudised

6.-7. märts 2025 Pärnu HEV spetsialistide õppereis Ida-Virumaale 12. aprill Halliki Tammiste


Pärnu alus-, üld- ja huvihariduse, Pärnu Õppenõustamiskeskuse ning linnavalitsuse esindajad said palju toredaid kogemusi Kohtla-Järve, Sillamäe ja Narva lasteaedades, koolides ja kolledžis.

6-7. märtsi õppereisil osales 42 Pärnu mitmekultuurilisuse väärtuste edendajad, kes hoolivad ja soovivad õppida, et olla veel paremad! Pärnu Raja LAsteaiast osalesid reisil õpetaja Kristi Tiits ja õppejuht-HEVKO Halliki Tammiste.

Ühte õppegruppi juhtis Halliki Tammiste.

Õppereisi juhtis Pärnu ÕNK-i tugiteenuste koordinaator Pille Lille, kellel on tihe koostöö kogemus Ida-Virumaa Maleva Põhikooli ja Narva kolledžis olemas. Pärnu haridustöötajate ülesandeks oli tutvustada ka Pärnu hariduselu ja tugisüsteemide hetkeseisu. Saadan ka teile need kokkuvõtted. Iga Pärnu õpetaja peaks sellega kursis olema.

Õppereisil olid lasteaedade õpetajad, õppejuhid, HEVKO-d, direktorid, eripedagoogid, logopeedid, koolide õppejuhid, eripedagoogid, HEVKO-d, Pärnu ÕNK-i spetsialistid, huvikoolide esindajad. Külastati 14 lasteaeda ja kooli Narvas, Kohtla-Järvel ja Sillamäel ning Tartu Ülikooli Narva Kolledžit. Hariv kogemus oli vaadata avatud tegevusi. Grupid olid jaotatud neljaks. Halliki Tammiste juhtis ühte gruppi. Fotod siin, artikkel siin

Muukeelsete õpilastega töötavate õpetajate toetavate tegevuste ülevaade Pärnu Linnavalitsuse kodulehel, mille lõpus on viide õppereisi ja seminari kokkuvõttele ehk täismahus artiklile, mis asub Pärnu Õppenõustamiskeskuse kodulehel. https://onk.parnu.ee/et/kaasav-haridus/meedia/koostoos-suudame-uletada-koik-valjakutsed-eesti-keelest-erineva-kodukeelega-laste-opetamisel-ning

12. märtsil said õppereisil osalejad Pärnu ÕNK-is kokku, reflekteerisid õppereisi tegevust.  Grupijuhid tutvustasid kokkuvõtteid nähtust ja kuuldust. Videosilla kaudu olid kaasatud Virumaa õppeasutuste juhid, kes said kaasa rääkida.

Olulisemad mõtted, mida võtsime õppereisilt kaasa:

  • Ei otsi põhjust, miks ei saa, vaid võimalusi, KUIDAS SAAB.
  • RÄÄKIVAD SEINAD ja põrandad, koridorid, kõikvõimalikud pinnad.
  • Laps õpib siis, kui ta ise RÄÄGIB, TEEB, ÕPETAB - laps õpetaja rollis.
  • LAK-õppe põhimõtete teadlik ja kindlameelne kasutamine.
  • Kõik tegevused toimuvad eesti keeles! Sellele lisaks lapsele loodud turvaline ja julgustav õhkkond.
  • Muukeelsed koolieelikust lapsed väljendavad end eesti keeles kohati eestikeelsetest lastest paremini.
  • Järjekindlus ja nõudlikkus ning KOOSTÖÖ on edasiviiv-kandev jõud.
  • Juhtimisstiil - alt ülesse.
  • Ida-Virumaal õpetaja abi B1, õpetaja B2, hiljem on õpetaja C1
  • Pärnu haridusasutused soovivad rakendada sügisest uue seaduse valguses rakendada põhimõtet, õpetaja C! Ja õpetaja abi B2.
  • USK ÕNNESTUMISSE! ja KIIRGAV ENERGIAST PAKATAV RÕÕMSAMEELSUS.

Uudne ja huvitav:

  • Õppeasutustes toimub kogu tegevus ainult eesti keeles (põhimõtteline lähenemine) ja samal ajal lastel on julgus rääkida ja küsida. Õpetajate oskus motiveerida last kõnelema. Välditi suhtlemis-sulgu. Kui laps küsib oma emakeeles, siis õpetaja ütleb eesti keeles ja laps(ed) korda(vad); õpetaja korralduste ühiselt kordamine.
  • Inimesed entusiastlikud ja ülimalt positiivsed vaatamata kõigile raskustele (õpetajad on eesti keele ära õppinud ja õpetavad seda muukeelsetele lastele ainult eesti keelt kasutades).
  • Sillamäe lasteaias oli super üllatus - liikumisõpetaja Andrei Narvast, kes rääkis suurepärast eesti keelt.
  • Seintel kõikvõimalikud Eestimaaga seotud info: sümboolika, president, olulisemad tähtpäevad, muinasjuttude tegelased jms.
  • Väga aktiivne kaasaegsete õppevahendite kasutamine.
  • Lapsed rääkisid täislausetega ja õigete lõppudega (Narva Lasteaed Päikene näide). Isegi osad Pärnu lasteaedade koolieelikutest rühmade lapsed ei oska nii hästi rääkida.
  • Väga uudne ja kaasaegne keskkond: saun, bassein, soolakamber, magnetsein, ergonoomiline mööbel, avarad ja efektiivse otstarbega ruumid.
  • Peale liikumistegevust + ujumine, mida viis läbi üks ja sama õpetaja, läksid lapsed sauna.
  • Teatrikool - idee Sillamäe Lasteaed Päikseke (soov veel juurde uurida).
  • Erivajadustega lastega toimetamine tugiisikuteta.
  • Muukeelsete lastevanemate toetamise programm (soov teha koostööd TÜ Narva Kolledži Mitmekeelse hariduse keskuse juhatajaga Anna Golubeva).

 

Pärnu alus-, üld- ja huvihariduse, Pärnu Õppenõustamiskeskuse ning linnavalitsuse esindajad said palju toredaid kogemusi Kohtla-Järve, Sillamäe ja Narva lasteaedades, koolides ja kolledžis.

6-7. märtsi õppereisil osales 42 Pärnu mitmekultuurilisuse väärtuste edendajad, kes hoolivad ja soovivad õppida, et olla veel paremad! Pärnu Raja LAsteaiast osalesid reisil õpetaja Kristi Tiits ja õppejuht-HEVKO Halliki Tammiste.

Ühte õppegruppi juhtis Halliki Tammiste.

Õppereisi juhtis Pärnu ÕNK-i tugiteenuste koordinaator Pille Lille, kellel on tihe koostöö kogemus Ida-Virumaa Maleva Põhikooli ja Narva kolledžis olemas. Pärnu haridustöötajate ülesandeks oli tutvustada ka Pärnu hariduselu ja tugisüsteemide hetkeseisu. Saadan ka teile need kokkuvõtted. Iga Pärnu õpetaja peaks sellega kursis olema.

Õppereisil olid lasteaedade õpetajad, õppejuhid, HEVKO-d, direktorid, eripedagoogid, logopeedid, koolide õppejuhid, eripedagoogid, HEVKO-d, Pärnu ÕNK-i spetsialistid, huvikoolide esindajad. Külastati 14 lasteaeda ja kooli Narvas, Kohtla-Järvel ja Sillamäel ning Tartu Ülikooli Narva Kolledžit. Hariv kogemus oli vaadata avatud tegevusi. Grupid olid jaotatud neljaks. Halliki Tammiste juhtis ühte gruppi. Fotod siin, artikkel siin

Muukeelsete õpilastega töötavate õpetajate toetavate tegevuste ülevaade Pärnu Linnavalitsuse kodulehel, mille lõpus on viide õppereisi ja seminari kokkuvõttele ehk täismahus artiklile, mis asub Pärnu Õppenõustamiskeskuse kodulehel. https://onk.parnu.ee/et/kaasav-haridus/meedia/koostoos-suudame-uletada-koik-valjakutsed-eesti-keelest-erineva-kodukeelega-laste-opetamisel-ning

12. märtsil said õppereisil osalejad Pärnu ÕNK-is kokku, reflekteerisid õppereisi tegevust.  Grupijuhid tutvustasid kokkuvõtteid nähtust ja kuuldust. Videosilla kaudu olid kaasatud Virumaa õppeasutuste juhid, kes said kaasa rääkida.

Olulisemad mõtted, mida võtsime õppereisilt kaasa:

  • Ei otsi põhjust, miks ei saa, vaid võimalusi, KUIDAS SAAB.
  • RÄÄKIVAD SEINAD ja põrandad, koridorid, kõikvõimalikud pinnad.
  • Laps õpib siis, kui ta ise RÄÄGIB, TEEB, ÕPETAB - laps õpetaja rollis.
  • LAK-õppe põhimõtete teadlik ja kindlameelne kasutamine.
  • Kõik tegevused toimuvad eesti keeles! Sellele lisaks lapsele loodud turvaline ja julgustav õhkkond.
  • Muukeelsed koolieelikust lapsed väljendavad end eesti keeles kohati eestikeelsetest lastest paremini.
  • Järjekindlus ja nõudlikkus ning KOOSTÖÖ on edasiviiv-kandev jõud.
  • Juhtimisstiil - alt ülesse.
  • Ida-Virumaal õpetaja abi B1, õpetaja B2, hiljem on õpetaja C1
  • Pärnu haridusasutused soovivad rakendada sügisest uue seaduse valguses rakendada põhimõtet, õpetaja C! Ja õpetaja abi B2.
  • USK ÕNNESTUMISSE! ja KIIRGAV ENERGIAST PAKATAV RÕÕMSAMEELSUS.

Uudne ja huvitav:

  • Õppeasutustes toimub kogu tegevus ainult eesti keeles (põhimõtteline lähenemine) ja samal ajal lastel on julgus rääkida ja küsida. Õpetajate oskus motiveerida last kõnelema. Välditi suhtlemis-sulgu. Kui laps küsib oma emakeeles, siis õpetaja ütleb eesti keeles ja laps(ed) korda(vad); õpetaja korralduste ühiselt kordamine.
  • Inimesed entusiastlikud ja ülimalt positiivsed vaatamata kõigile raskustele (õpetajad on eesti keele ära õppinud ja õpetavad seda muukeelsetele lastele ainult eesti keelt kasutades).
  • Sillamäe lasteaias oli super üllatus - liikumisõpetaja Andrei Narvast, kes rääkis suurepärast eesti keelt.
  • Seintel kõikvõimalikud Eestimaaga seotud info: sümboolika, president, olulisemad tähtpäevad, muinasjuttude tegelased jms.
  • Väga aktiivne kaasaegsete õppevahendite kasutamine.
  • Lapsed rääkisid täislausetega ja õigete lõppudega (Narva Lasteaed Päikene näide). Isegi osad Pärnu lasteaedade koolieelikutest rühmade lapsed ei oska nii hästi rääkida.
  • Väga uudne ja kaasaegne keskkond: saun, bassein, soolakamber, magnetsein, ergonoomiline mööbel, avarad ja efektiivse otstarbega ruumid.
  • Peale liikumistegevust + ujumine, mida viis läbi üks ja sama õpetaja, läksid lapsed sauna.
  • Teatrikool - idee Sillamäe Lasteaed Päikseke (soov veel juurde uurida).
  • Erivajadustega lastega toimetamine tugiisikuteta.
  • Muukeelsete lastevanemate toetamise programm (soov teha koostööd TÜ Narva Kolledži Mitmekeelse hariduse keskuse juhatajaga Anna Golubeva).