Uudised

Suured rajalased õppisid mängulist matemaatika õpetamist 12. aprill Halliki Tammiste


Lähme Arvumaale on tore mänguline arvude õpetamise meetod,

Koolitamas käis antud konseptsiooni maaletooja, Vana-Sauga lasteaia direktor Reeli Tänavsuu.

Lähme Arvumaale

info Pärnu Vana-Sauga Lasteaia kodulehelt

Sissejuhatus

Väidetavalt on iga laps kaasasündinud matemaatilise mõistmisega ja huvitatud matemaatikast. Kontseptsioon „Lähme Arvumaale“ aitab lastel rajada kindlat emotsionaalset silda koolis kasutatava formaalse matemaatilise keele ja igapäevaelu vahele. Tähelepanu on matemaatilistel põhioskustel nagu loendamine, arvutamine, struktureeritud arusaam kõikidest arvu aspektidest kuni 10 (hulgad, järjestus, geomeetrilised kujundid jne) ja numbri kui sümboli tundmisel. Lähme Arvumaale on loov ja mänguline, sealjuures väga efektiivne ning motiveeriv, kuid siiski väga elulähedane matemaatika õpetamise kontseptsioon. See on loodud nähtuna lapse vaatenurgast: kuidas lapsed näevad maailma? Millistele teadmistele nad saavad oma maailma rajada? Kuidas nad mõtlevad? Mida lapsed vajavad ja mis neile meeldib? Oma lõbusal teekonnal Arvumaale kohtavad lapsed numbreid Üks kuni Kümme kui toredaid elus tegelasi, kes motiveerivad neid tegelema matemaatiliste aspektide ja seoste leidmisega. Lapsed kujundavad aiad, majad ja tornid vastavalt numbrile, rajades sel moel Numbrilinna ja liikudes Arvumaal. Seal kasutatakse aktiivseid mänge, muusikat ja jutte, tegutseb Paharet ja lapsi aitab haldjas Meelespea. Avatud kontseptsioonina ei ole Lähme Arvumaale normatiivne programm, vaid pakub motiveerivat ja struktureeritud raamistikku. Nii lapsi, kui õpetajaid julgustatakse tooma sisse oma ideid ja sobivaid tegevusi. Õpetajad saavad seda kergelt kohandada vastavalt individuaalsetele vajadustele ja laste vanusele. Lähme Arvumaale kontseptsioon on leidnud laialdast kasutamist Saksamaal alates selle loomisest 2003.a. Igakülgne arusaam põhiarvudest annab sügavama ja kestvama aluse koolis toime tulekuks. Lisaks arenevad keeleoskus ja mitmed „pehmed oskused“ nagu keskendumisvõime, taju, sotsiaalsed ja motoorsed oskused, loovus ja musikaalsus.

Töökorraldus

Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.Töökorraldus Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.

Tegevuste integratsioon

Lähme Arvumaale on parim viis integreerida erinevaid ainevaldkondi ja seeläbi tagada lapsele mitmekülgsed võimalused omandatud teadmiste kinnistamiseks. Keele ja kõne arendamiseks on kasutatavad jutud, mis innustavad lapsi koostama ise järge, uut juttu seiklusest jne. Lapse põhjendused vahendite paigutamisel arvu aedadesse arendavad esinemisjulgust, väljendusoskust, argumenteerimisoskust. Arvumaa tegevustes kasutatavad mängud on sageli meeskonnatööd nõudvad – see õpetab oma mõtete ja seisukohtade väljaütlemist, suhtlemist üldises plaanis. Muusika arendab lastes emotsionaalsust, musikaalsust ja rütmitaju. Muusikaline tegevus tasakaalustab ratsionaalset matemaatikat, andes selliselt võimaluse vaheldusrikkaks tegevuseks ja pikendades vaimse töövõime kestvust. Käelised tegevused aitavad kaasa lapse peenmotoorika ja loovuse arendamisel: arvumajade koostamine, aedade kujundamine, vahendite paigutamine. Numbriraamatu tegemisel on soovitav kasutada loovat lähenemist – laps kujutab arvuga seonduvat tegelast/tegelasi. Eriti soovitav on lasta lastel ise välja mõelda ja kujundada oma Numbriraamatu leheküljed – nii saab Arvumaaga seoses tööd ka loominguline pool. Liikumistegevustes, koostöös õpetajaga, kinnistatakse Arvumaal omandatud arvu/numbriga seonduvat – sooritatakse harjutusi x korda, organiseeritakse mänge vastavalt õpitud arvule ja kasutatakse oma keha vastavate numbrite või kujundite moodustamiseks.Tegevuste integratsioon Lähme Arvumaale on parim viis integreerida erinevaid ainevaldkondi ja seeläbi tagada lapsele mitmekülgsed võimalused omandatud teadmiste kinnistamiseks. Keele ja kõne arendamiseks on kasutatavad jutud, mis innustavad lapsi koostama ise järge, uut juttu seiklusest jne. Lapse põhjendused vahendite paigutamisel arvu aedadesse arendavad esinemisjulgust, väljendusoskust, argumenteerimisoskust. Arvumaa tegevustes kasutatavad mängud on sageli meeskonnatööd nõudvad – see õpetab oma mõtete ja seisukohtade väljaütlemist, suhtlemist üldises plaanis. Muusika arendab lastes emotsionaalsust, musikaalsust ja rütmitaju. Muusikaline tegevus tasakaalustab ratsionaalset matemaatikat, andes selliselt võimaluse vaheldusrikkaks tegevuseks ja pikendades vaimse töövõime kestvust. Käelised tegevused aitavad kaasa lapse peenmotoorika ja loovuse arendamisel: arvumajade koostamine, aedade kujundamine, vahendite paigutamine. Numbriraamatu tegemisel on soovitav kasutada loovat lähenemist – laps kujutab arvuga seonduvat tegelast/tegelasi. Eriti soovitav on lasta lastel ise välja mõelda ja kujundada oma Numbriraamatu leheküljed – nii saab Arvumaaga seoses tööd ka loominguline pool. Liikumistegevustes, koostöös õpetajaga, kinnistatakse Arvumaal omandatud arvu/numbriga seonduvat – sooritatakse harjutusi x korda, organiseeritakse mänge vastavalt õpitud arvule ja kasutatakse oma keha vastavate numbrite või kujundite moodustamiseks.

Lähme Arvumaale on tore mänguline arvude õpetamise meetod,

Koolitamas käis antud konseptsiooni maaletooja, Vana-Sauga lasteaia direktor Reeli Tänavsuu.

Lähme Arvumaale

info Pärnu Vana-Sauga Lasteaia kodulehelt

Sissejuhatus

Väidetavalt on iga laps kaasasündinud matemaatilise mõistmisega ja huvitatud matemaatikast. Kontseptsioon „Lähme Arvumaale“ aitab lastel rajada kindlat emotsionaalset silda koolis kasutatava formaalse matemaatilise keele ja igapäevaelu vahele. Tähelepanu on matemaatilistel põhioskustel nagu loendamine, arvutamine, struktureeritud arusaam kõikidest arvu aspektidest kuni 10 (hulgad, järjestus, geomeetrilised kujundid jne) ja numbri kui sümboli tundmisel. Lähme Arvumaale on loov ja mänguline, sealjuures väga efektiivne ning motiveeriv, kuid siiski väga elulähedane matemaatika õpetamise kontseptsioon. See on loodud nähtuna lapse vaatenurgast: kuidas lapsed näevad maailma? Millistele teadmistele nad saavad oma maailma rajada? Kuidas nad mõtlevad? Mida lapsed vajavad ja mis neile meeldib? Oma lõbusal teekonnal Arvumaale kohtavad lapsed numbreid Üks kuni Kümme kui toredaid elus tegelasi, kes motiveerivad neid tegelema matemaatiliste aspektide ja seoste leidmisega. Lapsed kujundavad aiad, majad ja tornid vastavalt numbrile, rajades sel moel Numbrilinna ja liikudes Arvumaal. Seal kasutatakse aktiivseid mänge, muusikat ja jutte, tegutseb Paharet ja lapsi aitab haldjas Meelespea. Avatud kontseptsioonina ei ole Lähme Arvumaale normatiivne programm, vaid pakub motiveerivat ja struktureeritud raamistikku. Nii lapsi, kui õpetajaid julgustatakse tooma sisse oma ideid ja sobivaid tegevusi. Õpetajad saavad seda kergelt kohandada vastavalt individuaalsetele vajadustele ja laste vanusele. Lähme Arvumaale kontseptsioon on leidnud laialdast kasutamist Saksamaal alates selle loomisest 2003.a. Igakülgne arusaam põhiarvudest annab sügavama ja kestvama aluse koolis toime tulekuks. Lisaks arenevad keeleoskus ja mitmed „pehmed oskused“ nagu keskendumisvõime, taju, sotsiaalsed ja motoorsed oskused, loovus ja musikaalsus.

Töökorraldus

Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.Töökorraldus Lähme Arvumaale on tsükliline õppetöö korraldus rühmas matemaatika põhiteadmiste õpetamiseks läbi mängu. Vastavalt laste vanusele valib õpetaja, missuguse arvuni soovitakse jõuda. Nooremates aiarühmades kuni arvuni 5 ja vanemates sealt edasi. Iga arvu jaoks on 1 nädal. Nädala kestel korratakse tegevustes õpitud mänge, loetakse või räägitakse arvuga/numbriga seonduvaid jutte ja lugusid, arvuga seonduvalt planeeritakse käelised tegevused. Õpetaja kavandab tegevusi vastavalt laste tasemele ja rühma tööplaanile. Uue arvu/numbri tutvustamisel on juhtiv roll õpetajal ja tegevus viiakse läbi kogu rühmaga. Arvu kordamisel on juhtiv roll lastel õpitud materjali rakendamiseks ja õpetaja osaks on suunavad küsimused ja juhendamine.

Tegevuste integratsioon

Lähme Arvumaale on parim viis integreerida erinevaid ainevaldkondi ja seeläbi tagada lapsele mitmekülgsed võimalused omandatud teadmiste kinnistamiseks. Keele ja kõne arendamiseks on kasutatavad jutud, mis innustavad lapsi koostama ise järge, uut juttu seiklusest jne. Lapse põhjendused vahendite paigutamisel arvu aedadesse arendavad esinemisjulgust, väljendusoskust, argumenteerimisoskust. Arvumaa tegevustes kasutatavad mängud on sageli meeskonnatööd nõudvad – see õpetab oma mõtete ja seisukohtade väljaütlemist, suhtlemist üldises plaanis. Muusika arendab lastes emotsionaalsust, musikaalsust ja rütmitaju. Muusikaline tegevus tasakaalustab ratsionaalset matemaatikat, andes selliselt võimaluse vaheldusrikkaks tegevuseks ja pikendades vaimse töövõime kestvust. Käelised tegevused aitavad kaasa lapse peenmotoorika ja loovuse arendamisel: arvumajade koostamine, aedade kujundamine, vahendite paigutamine. Numbriraamatu tegemisel on soovitav kasutada loovat lähenemist – laps kujutab arvuga seonduvat tegelast/tegelasi. Eriti soovitav on lasta lastel ise välja mõelda ja kujundada oma Numbriraamatu leheküljed – nii saab Arvumaaga seoses tööd ka loominguline pool. Liikumistegevustes, koostöös õpetajaga, kinnistatakse Arvumaal omandatud arvu/numbriga seonduvat – sooritatakse harjutusi x korda, organiseeritakse mänge vastavalt õpitud arvule ja kasutatakse oma keha vastavate numbrite või kujundite moodustamiseks.Tegevuste integratsioon Lähme Arvumaale on parim viis integreerida erinevaid ainevaldkondi ja seeläbi tagada lapsele mitmekülgsed võimalused omandatud teadmiste kinnistamiseks. Keele ja kõne arendamiseks on kasutatavad jutud, mis innustavad lapsi koostama ise järge, uut juttu seiklusest jne. Lapse põhjendused vahendite paigutamisel arvu aedadesse arendavad esinemisjulgust, väljendusoskust, argumenteerimisoskust. Arvumaa tegevustes kasutatavad mängud on sageli meeskonnatööd nõudvad – see õpetab oma mõtete ja seisukohtade väljaütlemist, suhtlemist üldises plaanis. Muusika arendab lastes emotsionaalsust, musikaalsust ja rütmitaju. Muusikaline tegevus tasakaalustab ratsionaalset matemaatikat, andes selliselt võimaluse vaheldusrikkaks tegevuseks ja pikendades vaimse töövõime kestvust. Käelised tegevused aitavad kaasa lapse peenmotoorika ja loovuse arendamisel: arvumajade koostamine, aedade kujundamine, vahendite paigutamine. Numbriraamatu tegemisel on soovitav kasutada loovat lähenemist – laps kujutab arvuga seonduvat tegelast/tegelasi. Eriti soovitav on lasta lastel ise välja mõelda ja kujundada oma Numbriraamatu leheküljed – nii saab Arvumaaga seoses tööd ka loominguline pool. Liikumistegevustes, koostöös õpetajaga, kinnistatakse Arvumaal omandatud arvu/numbriga seonduvat – sooritatakse harjutusi x korda, organiseeritakse mänge vastavalt õpitud arvule ja kasutatakse oma keha vastavate numbrite või kujundite moodustamiseks.